Fémkereskedelmi szabályozások 2023-ban: Fontos tudnivalók a gépjárműbontás és a kapcsolódó tevékenységek terén
Július 1-jétől életbe lépett új fémkereskedelmi szabályozás kapcsán a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) mint fémkereskedelmi hatóság számos kérdést kapott. Az alábbiakban a legfontosabb információkat és iránymutatásokat foglaljuk össze a gazdasági szereplők számára.
Czégai Fanni
1. Fémkereskedelmi engedélyköteles tevékenység-e a gépjárműbontási tevékenység?
- Engedély nélkül: A hulladékká vált gépjárművek bontása újrahasználat céljából alapesetben nem igényel fémkereskedelmi vagy koncesszori fémkereskedelmi engedélyt. Ilyen tevékenység esetén a gépjárműbontónak nem kell nyilvántartást vezetnie és adatot szolgáltatnia a fémkereskedelmi szabályok alapján.
- Engedély szükséges: Ha a gépjárműbontó egyben fémkereskedő vagy koncesszori fémkereskedő is, neki meg kell felelnie a Fémtv. előírásainak, mint például nyilvántartásvezetés és adatszolgáltatás.
2. Közös szabályok
A gépjárműbontók csak fémkereskedőknek értékesíthetik az engedélyköteles anyagokat, vagy koncesszori fémkereskedőnek adhatják át.
3. Mikor minősül koncessziósnak a hulladékká vált gépjármű vagy alkatrésze?
Koncessziós hulladéknak minősülnek és csak koncesszori fémkereskedőnek adhatók át bizonyos gépjárművek és alkatrészeik. Például az M1 és N1 kategóriájú gépjárművek, valamint a háromkerekű gépjárművek – kivéve a motoros triciklik.
4. Milyen FAJ-kód alá sorolandók a gépjárművek és alkatrészeik?
Két fő FAJ-kód jöhet szóba: a 31-es FAJ-kód és a 12-es FAJ-kód. Az előbbi alá tartoznak az M1, N1 kategóriába tartozó gépjárművek és a háromkerekűek (motoros triciklik kivételével). A 12-es FAJ-kód alá pedig az ezektől eltérő kategóriájú, hulladékká vált gépjárművek és alkatrészeik tartoznak.
5. Akkumulátor és katalizátor átvétele
Az akkumulátorokat csak koncesszori fémkereskedő veheti át az 1. FAJ-kód alatt. A katalizátorok pedig a 32. FAJ-kód alá tartoznak és csak fémkereskedő vagy koncesszori fémkereskedő veheti át előzetes bejelentés és visszaigazolás mellett.
Összességében a 2023. július 1-jétől érvényes fémkereskedelmi szabályok célja a gépjárművekből származó hulladék megfelelő kezelése és a gazdasági szereplők számára történő iránymutatás biztosítása. Az új rendelkezések betartása mind az iparág szereplői, mind a környezet számára előnyös.