Fizetési késedelem: Mit tegyünk, ha a vevő nem fizet?
A gazdasági válság és a jelenlegi pénzügyi helyzet sajnos egyre több vállalkozást és magánszemélyt érint. A fizetési késedelem nem csak kellemetlen, de komoly jogi következményekkel is jár. De milyen jogi eszközökkel védhetjük meg magunkat, és hogyan érvényesíthetjük jogosultságunkat? Ebben a cikkben erre keressük a választ.
Czégai Fanni
Miért fontos a fizetési késedelem?
Amikor egy vállalkozás vagy magánszemély terméket vagy szolgáltatást vásárol, általában pénzzel fizet érte. A megrendelő a számlán feltüntetett határidőig köteles kiegyenlíteni a számlát. Azonban gyakran előfordul, hogy a megrendelő nem tudja időben kifizetni a számlát, így fizetési késedelembe esik.
Milyen jogi következményei vannak a fizetési késedelemnek?
A Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szerint, ha a fizetési határidő eltelt, a megrendelő késedelmi kamatot köteles fizetni. A kamat mértéke a jegybanki alapkamat, amely jelenleg 13%. Ha azonban a tartozás idegen pénznemben van kifejezve (pl. USD, EUR), akkor az adott pénznem kibocsátó jegybank által meghatározott alapkamatot kell alkalmazni.
Milyen további kötelezettségek terhelik a megrendelőt?
A vállalkozások közötti szerződések esetén a késedelmi kamat mértéke 21%. Ezen felül, ha a késedelem vállalkozások vagy hatóságok közötti kereskedelmi ügylethez kapcsolódik, a megrendelőnek további 40 eurót is kell fizetnie, amely a jogosultnál felmerült behajtási költségeket fedezi.
Összegzés
A fizetési késedelem komoly jogi következményekkel jár, ezért fontos, hogy mind a megrendelők, mind a szolgáltatók tisztában legyenek jogi kötelezettségeikkel és jogosultságaikkal. Ha Ön is fizetési késedelemmel küzd, érdemes jogi tanácsadóhoz fordulni, hogy megismerje jogait és kötelezettségeit.