Júliustól keményebb szabályok jönnek: a NAV visszadobhatja a hibás számlákat
július 1-jétől új korszak kezdődik az online számlaadat-szolgáltatásban: a NAV szigorít a rendszerén, és olyan hibákat is blokkol majd, amelyeket eddig csak figyelmeztetéssel jelzett. A vállalkozásoknak most kulcsfontosságú felülvizsgálniuk az automatizált számlázási folyamataikat, különösen, ha nem szeretnének adóhatósági egyeztetésbe futni. A változás lényege, hogy a NAV 21 olyan hibakódot, amely eddig csak figyelmeztetésként („WARNING”) jelent …
Proactive Business Zrt.

július 1-jétől új korszak kezdődik az online számlaadat-szolgáltatásban: a NAV szigorít a rendszerén, és olyan hibákat is blokkol majd, amelyeket eddig csak figyelmeztetéssel jelzett. A vállalkozásoknak most kulcsfontosságú felülvizsgálniuk az automatizált számlázási folyamataikat, különösen, ha nem szeretnének adóhatósági egyeztetésbe futni.
A változás lényege, hogy a NAV 21 olyan hibakódot, amely eddig csak figyelmeztetésként („WARNING”) jelent meg, mostantól hibaüzenetként („ERROR”) fog kezelni. Ez azt jelenti, hogy az érintett számlák adatszolgáltatása érvénytelen lesz, vagyis a rendszer nem fogja befogadni azokat.
A legtöbb érintett hiba a helytelenül megadott áfakódokhoz, hiányos vagy hibás adószámokhoz, illetve módosító számlák rossz hivatkozásaihoz kapcsolódik. Ezek elsőre apróságnak tűnnek, de havonta akár tucatnyi ilyen tétel is előfordulhat egy kisebb cégnél – különösen ott, ahol automatizált adatküldés fut a háttérben emberi ellenőrzés nélkül.
Antretter Erzsébet, a Niveus adótanácsadási vezetője szerint sok vállalkozás nincs is tisztában azzal, hogy jelenleg is hibás adatszolgáltatás történik a rendszerében. Júliustól azonban ezek már komoly következményekkel járhatnak, például eltéréseket okozhatnak az áfabevallásban, sőt, akár célzott adóhatósági ellenőrzést is maguk után vonhatnak.
Új típusú ellenőrzések jönnek
Ha egy számla a hibák miatt nem jut el a NAV rendszerébe, az nem fog megjelenni a vevő áfabevallásában sem. Ez súlyos problémákhoz vezethet az egyeztetések során. Ráadásul 2025-ben az adóhatóság újfajta ellenőrzési gyakorlatot is bevezet, amely során automatikusan keresik az eltéréseket a számlaadatok és az áfabevallások között – mesterséges intelligencia támogatásával.
A tévhit, miszerint a számlázóprogram automatikus NAV-kapcsolata önmagában garancia a hibamentességre, most végképp megdől. Egy hibás adószám, rosszul választott áfakód vagy hiányos hivatkozás is elég lehet a visszautasításhoz.
A szakértők szerint a legfontosabb lépés a számlázási rendszer alapos átvizsgálása. Meg kell nézni, hogy milyen adatok kerülnek továbbításra a NAV felé, működik-e megfelelő szabályrendszer az adatküldés mögött, és van-e kontroll ezen a ponton.
Emellett érdemes új típusú szoftveres teszteket, ellenőrzéseket és akár oktatásokat is bevezetni, főleg olyan cégeknél, ahol több rendszer, telephely vagy vállalkozás érintett egyszerre.
Jól jönne a segítség a könyvelésedhez? Jelentkezz konzultációra, és beszéljük át hogyan tudunk segíteni neked!