Lakóingatlan, mint székhely – meddig számolhatók el a kiadások?
Sok vállalkozás működik úgy, hogy a cég székhelye egy magántulajdonú lakóingatlanban található. De vajon ilyenkor a felújítási költségek egy része elszámolható a cég terhére? Ez különösen olyankor lehet kérdéses, amikor a ház egy részét irodaként és raktárként használják, míg a másik felében a család otthona van. Egy konkrét esetben egy kft. székhelye a tag tulajdonában …
Proactive Business Zrt.

Sok vállalkozás működik úgy, hogy a cég székhelye egy magántulajdonú lakóingatlanban található. De vajon ilyenkor a felújítási költségek egy része elszámolható a cég terhére? Ez különösen olyankor lehet kérdéses, amikor a ház egy részét irodaként és raktárként használják, míg a másik felében a család otthona van.
Egy konkrét esetben egy kft. székhelye a tag tulajdonában lévő lakóingatlanban működik. Az épületben külön kialakított iroda és raktár található – előbbi tíz, utóbbi húsz négyzetméteres –, ugyanakkor a tulajdonos családja is ott él. A kérdés az volt, hogy a társaság a teljes ingatlan, beleértve a közös helyiségeket és a kertet is, felújítási költségeit elszámolhatja-e.
A rövid válasz: nem.
Az adójogszabályok szerint idegen ingatlanon végzett beruházás csak akkor számolható el, ha:
- az közvetlenül a vállalkozás bevételszerző tevékenységét szolgálja, és
- az ingatlan a vállalkozás kizárólagos használatában áll, például bérleti szerződés alapján.
Amennyiben ezek a feltételek nem teljesülnek, a társaság nem teheti meg, hogy a cégpénzből finanszírozza a magánhasználatú épület felújítását. Ennek következményei:
- a beruházási költségek nem számolhatók el,
- az áfa nem igényelhető vissza,
- értékcsökkenést sem lehet érvényesíteni.
Mindezek mellett súlyosabb probléma is felmerülhet. Ha az adóhatóság ellenőrzés során megállapítja, hogy a felújítás a magánszemély vagyoni helyzetét javította, akkor azt a magánszemély gazdagodásaként értékeli. Mivel a kiadásokat a cég állta, ez a magánszemélynél adóköteles juttatásnak minősülhet.
Ez azt jelenti, hogy például munkaviszony esetén a felújítás költségeit nettó munkabérként kell figyelembe venni, majd bruttósítani, számfejteni, és a kapcsolódó adó- és járulékterheket is meg kell fizetni.
Összességében tehát egy lakott ingatlan székhelyként történő használata nem ad lehetőséget arra, hogy a teljes felújítás költségeit a vállalkozás viselje. Csak a kizárólag céges használatú helyiségek költségei számolhatók el jogszerűen, minden más a magánszemély terhe marad. Ellenkező esetben a cég és a tulajdonos is komoly adózási következményekkel számolhat.