PROAB News

október 7. -

EUR 365,38

USD 324,98

Fontos szja-határidő közeleg: kiknek és mennyit kell fizetniük október 12-éig?

A személyi jövedelemadóról szóló törvény hatálya alá tartozó magánszemélyeknek, egyéni vállalkozóknak és őstermelőknek 2026. október 12-éig kell megfizetniük a 2026. évre vonatkozó harmadik negyedévi adóelőleget. Az érintettek körébe tartoznak azok is, akik nem kifizetőtől szerezték összevonandó jövedelmüket (például ingatlan-bérbeadásból vagy óraadásból). Egyéni vállalkozók: vállalkozói jövedelem szerinti és átalányadózás A vállalkozói jövedelem szerinti adózást alkalmazók esetében …

adoeloleg-hatarido

A személyi jövedelemadóról szóló törvény hatálya alá tartozó magánszemélyeknek, egyéni vállalkozóknak és őstermelőknek 2026. október 12-éig kell megfizetniük a 2026. évre vonatkozó harmadik negyedévi adóelőleget. Az érintettek körébe tartoznak azok is, akik nem kifizetőtől szerezték összevonandó jövedelmüket (például ingatlan-bérbeadásból vagy óraadásból).

Egyéni vállalkozók: vállalkozói jövedelem szerinti és átalányadózás

A vállalkozói jövedelem szerinti adózást alkalmazók esetében az adóelőleg alapja a göngyölített adatok alapján meghatározott vállalkozói adóalap (bevételek csökkentve a költségekkel, vállalkozói kivéttel és értékcsökkenéssel). A vállalkozói adóalap utáni adó mértéke 9%, amely a kisvállalkozói adókedvezménnyel legfeljebb 70%-ig csökkenthető. A vállalkozói kivét összege összevonandó jövedelemként 15%-os szja-előleggel adózik.

Az átalányadózó egyéni vállalkozóknak az adóév elejétől összesített adóelőleg-alap alapján kell számolniuk:

  • Adómentes adóelőleg-alap: Az éves minimálbér feléig, azaz 1 936 800 forintig nem kell adóelőleget fizetni.
  • Felettes rész adózása: Az e feletti adóalaprész után 15% a személyi jövedelemadó.
  • Bevételi értékhatár: Az átalányadózás az éves minimálbér tízszereséig (38 736 000 Ft), kiskereskedelmi tevékenységnél annak ötvenszereséig (193 680 000 Ft) alkalmazható.

Mezőgazdasági őstermelők adózási szabályai

Az őstermelőknek a bevétel megállapításának módszerétől függetlenül nem kell jövedelmet számolniuk, ha éves bevételük nem haladja meg az éves minimálbér felét (1 936 800 Ft). Átalányadózás esetén (amely az éves minimálbér tízszereséig, azaz 38 736 000 Ft-ig választható) a jövedelem a bevétel 10%-a, ami azt jelenti, hogy 19 368 000 forint bevételig adómentes az őstermelői tevékenység. Ezen összeghatár átlépésekor az adóelőleget csak a felettes rész után kell megfizetni.

Önálló tevékenységet folytató magánszemélyek és mentesülések

Ha a magánszemély nem kifizetőtől szerzi az önálló tevékenységből származó jövedelmét (pl. ingatlan-bérbeadás magánszemély részére), a bevételből a választott költséghányad levonása utáni jövedelemre 15% adóelőleget kell megállapítania.

Mentesülési szabály: Nem kell az adóelőleget megfizetni, ha annak megállapított összege az adóév elejétől összesítve, vagy az adott negyedévben nem haladja meg a 10 ezer forintot.

A 2026. III. negyedévi adóelőleg legfontosabb számai

  • Fizetési határidő: 2026. október 12.
  • Átalányadózó vállalkozó adómentes adóalap-kerete: 1 936 800 Ft
  • Átalányadózó őstermelő adómentes bevételi kerete: 19 368 000 Ft
  • Mentesülési küszöb: 10 000 Ft alatti adóelőleg-összeg esetén nem kell utalni

Az adóelőlegek pontos kiszámítása és a kedvezmények érvényesítése elengedhetetlen a mulasztási bírságok és pótlékok elkerüléséhez. Szeretnéd átnézni a negyedéves adókötelezettségeidet vagy a 2658-as bevallás részleteit? Jelentkezz konzultációra, és átbeszéljük a teendőket!


Ez is érdekelhet

További hírek

Vedd fel velünk a kapcsolatot

Amennyiben felkeltettük az érdeklődésedet, akkor az alábbi elérhetőségeken jelentkezhetsz konzultációra

Jelentkezem konzultációra