A céged is célkeresztbe kerülhet – így indul a jogi lavina
A büntetőeljárások kapcsán a legtöbben magánszemélyekre gondolnak, pedig a cégek is könnyen a hatóságok célkeresztjébe kerülhetnek. És bár börtönbüntetés nem fenyegeti őket, az eljárás ténye önmagában is súlyos üzleti károkat okozhat. Már az eljárás megindítása is végzetes lehet egy vállalkozás számára – még azelőtt, hogy egyáltalán kifejthetné az álláspontját. Ha egy bűncselekményt a cég érdekében …
Proactive Business Zrt.

A büntetőeljárások kapcsán a legtöbben magánszemélyekre gondolnak, pedig a cégek is könnyen a hatóságok célkeresztjébe kerülhetnek. És bár börtönbüntetés nem fenyegeti őket, az eljárás ténye önmagában is súlyos üzleti károkat okozhat. Már az eljárás megindítása is végzetes lehet egy vállalkozás számára – még azelőtt, hogy egyáltalán kifejthetné az álláspontját.
Ha egy bűncselekményt a cég érdekében vagy javára követ el valaki – például az ügyvezető, alkalmazott vagy más tisztségviselő –, a vállalkozás maga is a vádlottak közé kerülhet. Tipikus eset lehet vesztegetés, fiktív számlák befogadása vagy más gazdasági visszaélés.
Bár egy céget nem lehet letartóztatni, szankciók így is sújthatják. A leggyakoribb a pénzbírság, ami akár a jogtalanul szerzett előny háromszorosára is rúghat. Emellett szóba jöhet működési korlátozás – például közbeszerzésekből való kizárás – vagy végső esetben a cég megszüntetése is.
Már a nyomozás elindítása is komoly következményekkel járhat, még ítélet nélkül is. A hatóság kérésére ugyanis a büntetőeljárás ténye bekerül a cégkivonatba, amit minden érintett – legyen az bank, üzleti partner vagy ügyfél – szabadon megtekinthet. Ez jelentősen ronthatja a cég hitelképességét, kizárhatja a pályázati lehetőségekből, és súlyosan alááshatja a piaci megítélését.
Sok esetben az eljárás kezdetekor a cégnek még esélye sincs arra, hogy tisztázza magát, hiszen a nyomozás épp csak elindult. A negatív következmények azonban már ekkor beindulnak: elpártoló munkatársak, bizalmatlan partnerek, dráguló biztosítás – és mindez akár egyetlen vezető hibájából.
A megelőzés elengedhetetlen. Írásban rögzített belső irányelvek, következetes megfelelőségi (compliance) gyakorlat és jól működő visszaélés-bejelentési csatornák mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a vállalat ne szenvedje meg egyes szereplők hibás döntéseit.