Könyvvizsgálói jelentés: 2025-től vége a papíralapú aláírásnak
A 2025. évi beszámolóhoz kapcsolódó könyvvizsgálati jelentés esetében új előírás lépett életbe: a könyvvizsgálóknak már csak elektronikusan, minősített aláírással és időbélyegzővel szabad hitelesíteniük a dokumentumot. A papíralapú aláírás lehetősége megszűnt. A szabályozás szerint minden kamarai tag könyvvizsgáló köteles a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenysége során kiadott független könyvvizsgálói jelentést elektronikus okiratban kiállítani, elektronikusan aláírni és …
Proactive Business Zrt.

A 2025. évi beszámolóhoz kapcsolódó könyvvizsgálati jelentés esetében új előírás lépett életbe: a könyvvizsgálóknak már csak elektronikusan, minősített aláírással és időbélyegzővel szabad hitelesíteniük a dokumentumot. A papíralapú aláírás lehetősége megszűnt.
A szabályozás szerint minden kamarai tag könyvvizsgáló köteles a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenysége során kiadott független könyvvizsgálói jelentést elektronikus okiratban kiállítani, elektronikusan aláírni és időbélyegzővel ellátni. Ehhez minősített elektronikus aláírás vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás szükséges.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a 2025. évi beszámolóhoz tartozó könyvvizsgálati jelentés már nem kerülhet papír alapon aláírásra. A jelentés a hitelességét azon a napon nyeri el, amikor az elektronikus aláírás ténylegesen megtörténik. Korábbi gyakorlatok, amikor a könyvvizsgálók eltérő dátumot tüntettek fel, a jövőben már nem lesznek megengedettek.
Fontos kiemelni, hogy az elektronikus aláírási kötelezettség csak a könyvvizsgálókra vonatkozik. A cégek esetében mindegy, hogy a beszámolót elektronikusan vagy papíron írják alá – a vállalatokra ez a szabály nem vonatkozik.
A könyvvizsgálóknak fel kell készülniük az elektronikus aláírás és az időbélyegző alkalmazására, hiszen a papíralapú aláírás lehetősége megszűnt, és csak ezzel a formával biztosítható a jelentések hitelessége.